Din egen markedsføring

Med Mand&bils brand har man en række muligheder for at lave lokal og effektiv markedsføring.
Hvis man har brug for hjælp er man meget velkommen til at kontakte kontoret. Her er nogle generelle muligheder og overvejelser.

Sig nej!
Man bliver mange gange ringet op af sælgere. Det kan være Håndværker.dk eller AB-gruppe, fladskærme i svømmehaller, notesblokke og alt muligt andet. De kan være meget overbevisende og pågående. Hovedreglen er, at man skal sige nej, nej, nej eller henvise dem til kontoret. Hvis der skulle være noget hvor man tænker, at det måske giver mening (frivillig drevet lokalradio, lokal blad for pensionister o. lign.) men er i tvivl, må man meget gerne kontakte Mikael eller Siri, før man hopper på.

Det vi ved virker!!

1: Google My business – gratis og effektivt!!
Når man googler/søger på “frisør” eller “slagter” eller “blomsterbutik”, så er de øverste virksomheder i søgeresultatet placeret der, fordi de er oprettet i Google My Business.
Det er gratis, effektivt og relativt nemt, så der er ingen undskyldning for ikke at få sin firmaprofil på Google My Business. Det er godt for de enkelte og det er godt for hele netværket. Hvis man skal have hjælp kontakter man Siri. Hvis man er selvkørende gør man følgende:

1: Følg dette link: https://www.google.com/business/
2: Log ind (hvis du ikke har en google-konto (altså, en Gmail), skal man lave en).
3: Udfyld din profil (Man kan bruge denne bil (som logo) og dette gruppebillede (som profilbillede) – hvis man altså ikke har et godt billede af sig selv foran sin flotte bil.
4: Vælg kategori
Når man skal vælge hovedkategori skal man tænke sig om. Man kan kun vælge mellem de kategorier som Google foreslår og det er hverken Ejendomsservice eller Haveservice. Det man kan vælge er Altmuligmand (som også kommer op når folk søger på handyman) og selvfølgelig de klassiske tømrer, anlægsgartner, murer, maler osv. Jeg foreslår, at man vælger de faglærte kategorier hvis man er faglært og ellers tager ”altmuligmand”.
5: Angiv din hjemmeside. Gå ind på mandogbil.dk og find din egen profil. Kopier adressen i adressefeltet og indsæt den som din hjemmesideadresse i Google My Business.6: Godkendelse. For at sikre at det kun er faktiske virksomheder der opretter sig i Google My business sender Google et fysisk brev ud til din adresse med en aktiveringskode. Når man har modtaget denne kode skal man selvfølgelig logge på og aktiverer sin profil.

Jeg kan ikke understrege nok at man bør gøre denne indsats. 

2: Annoncer
Det kan være meget effektivt af have en annonce i den lokale ugeavis. Den kan med fordel køre hver uge eller hver anden uge i en længere periode. Den skal indrykkes så den stårsammen med de andre rubrikannoncer bagerst i bladet under hus og have eller håndværkernøglen eller hvad det nu hedder. Annoncen findes i flere udgaver – i s/h og farver og de kan laves så de passer til alle formål. Klubblade, hjemmeside sov. Alle medlemmer har modtaget en standard annonce i forbindelse med indmeldelse (vedhæftet intromail), men hvis man har brug for en annonce med andet design, så kontakt Siri på 30240434/siri@mandogbil.dk.

3: PR
De lokale ugeaviser skriver ofte om nystartede virksomheder i deres område. Det kan (måske i kombination med rubrikannoncer) være en særdeles effektiv måde at blive kendt på i lokalområdet. Gør følgende: Sørg for at dekoration på bilen, logoer på tøjet, fotos på din profil osv. er i orden. Det er også vigtigt, at man forinden evt. kontakt til avis har haft de første opgaver, så bilen har været lidt rundt i det lokale område. Så ringer man til den lokale ugeavis og siger, at man er nystartet, hvad man laver og at man er med i det fremadstormende netværk Mand&bil. Så kommer fotografen ud og tager et billede af dig og bilen, og journalisten skriver en lille artikel. Og så hjælper det også på lysten hos ugeavisen (og på effekten af artiklen), hvis man har en rubrikannonce med i avisen. Du kan se et eksempler her: Yngve i Kerteminde Ugeavis.

4: Flyers/postkort
Postkort udleveres af kontoret. De stemples derefter med navn og telefonnummer og omdeles – efter min erfaring -med størst udbytte i boligområder med mange ældre og enlige; og altså ikke i villakvarterer for de rige. Lad mig vide, hvis jeg tager fejl. Udover decideret omdeling, så er de rigtig gode at give til nabo-postkasserne der hvor man arbejder. Sidst men ikke mindst er det helt oplagt, at man kommer et postkort med fakturaen til sine private kunder. Jeg er tit blevet ringet op af tidligere kunder som siger, at de kunne se på postkortet at netværket også lavede dette eller hint. Man kan ikke bruge disse filer til tryk, med de rigtige kan tilsendes, hvis man ønsker selv at få trykt nogle personlige.

5: Opslag
Det kan være en god ide at hænge A4-opslag op i supermarkeder og sommerhusområder. Jeg har hørt både godt og dårligt om disse opslag, så lad mig høre hvis det giver noget. Det er billigt og måske godt i forbindelse med en annonce i ugeavisen. Du har modtaget opslaget i din intromail, men hvis du gerne vil have ændret i teksten e. lign. så kontakt Siri 30240434/siri@mandogbil.dk.