Marketing vendt mod virksomheder

Selve hjørnestenen i netværket Mand&bil er (den tiltagende) brugbarhed for erhvervskunder. Jo flere vi bliver og jo større område vi dækker, jo mere bliver vi et oplagt valg for erhvervskunder. Erhvervskunder spænder meget vidt. Fra små håndværksmestre til kommunale institutioner, fra ejendomsadministratorer til messeopstillere. Fælles for dem er, at de ikke kun kikker på pris, men også på leveringssikkerhed og professionalisme. Erhvervskunder nås bedst og billigst gennem sit personlige netværk, men skal man have nye ukendte kunder, så er salgsbrevet det bedste våben. Det er billigt, præcist, fleksibelt og langtidsvirkende. Her følger en beskrivelse af hvordan man gør.

Lister over virksomheder
Man kan søge på alle virksomheder i Danmark. Det vil sige, at man kan lave lister over alle ejendomsmæglere i Slagelse eller børnehaver på Fyn eller tømrere i Århus. MEN: De danske virksomheder er opdelt på en ikke altid helt logisk måde. På hjemmesiden https://virk.dk/myndigheder/stat/ERST/selvbetjening/Branchekode/ kan man se hvordan og finde inspiration til hvilken gruppe eller grupper af virksomheder man gerne vil i kontakt med. Når man har fundet en gruppe, finder man deres branchekode. Hvis man fx vælger alle tagfirmaer er deres kode 439100 og man kan så lave en liste over disse firmaer i et bestemt område, fx Fyn. Brug lidt tid på siden – det kan godt betale sig.

Fra adresseliste til kuverter med adressen på:
Når man har fundet de relevante adresser, skal de på et brev (eller man kan køre rundt til virksomhederne). Man kan selv printe listerne på kuverter ved at bruge brevflet i programmet Word, men hvis man ikke gider rode med det kan kontoret printe adresserne på etiketter for dig og sende dem til dig. Det koster 200 kr. for de første 100 stk. og 15 øre pr stk. efterfølgende. Se eksempel på liste her: Tagfirmafyn. (Teknisk: Denne fil åbnes med programmet Excel fra Officepakken men kan også fås som ren tekstfil) Hvis man “gider at rode med det” findes en gennemgang af hvordan man gør nederst på siden.

Salgsbreve:
Herunder kan man se eksempler på salgsbreve til håndværkere, ejendomsmæglere, udlejere og kommunale bosteder. De åbnes og gemmes og kan bruges som de er eller ændres efter forgodtbefindende. De er i Word 97 format. Hvis man fx skriver til tagfirmaerne fra før, så er det fx nok en god ide at tilføje et lille ps. i bunden af brevet, hvor man beskriver hvilke erfaringer man har inden for branchen. Der kan selvfølgelig laves andre salgsbreve ved behov. Salgsbrevet pakkes med visitkort og sendes.

Salgsbrev til håndværkerSalgsbrev til ejendomsmægler Salgsbrev til boligudlejereSalgsbrev til kommunale bosteder

Salgsbrev til virksomheder – trin for trin:

Du skal bruge:
Excel, Word, Salgsbrev til målgruppe, Kuverter, Etiketter (købes i kontorbutikker), Visitkort (dem får du af kontoret), Papirklips.

1: Få adresseliste besøg https://virk.dk/myndigheder/stat/ERST/selvbetjening/Branchekode/ og find den eller de grupper, som du gerne vil i kontakt med. Det kunne være tømrere, murere, boligudlejere, kommunalinst., etc. Når du har fundet din målgruppe, kontakt Mikael 30240119/info@mandogbil.dk, så udskriver han en liste over virksomheder indenfor de/den valgte gruppe og det valgte område.

2: Åbn liste, du har modtaget fra Mikael – det er en Excel-fil. Hvis du mener, at der er virksomheder, der ser knap så relevante ud: Slet dem.
Man kan også sortere i rækkefølgen af virksomhederne. Det gøres ved at klikke øverst i dokumentet der hvor der står a,b,c,d,e, osv. Man vælger fx rækken med postnummer. Herefter klikkes på ”sorter og filtrer” th i menuen. Følg anvisningerne. Når de virksomheder man ønsker at kontakte står øverst på listen er man klar til at gå videre.

3: Åben word, klik ”forsendelse” i menuen, vælg ”start brevflet” og derefter ”vælg etiketter” = etiketindstillinger åbner. Her vælger man sin etiketleverandør – altså det navn og nummer der står på den pakke etiketter man har købt. Der åbner et dokument med fine blå streger.
Klik på ”vælg modtagere” i menu – vælg ”brug eksisterende liste”. Der åbner en dialogboks, hvor du vælger den fil som du har fået af Mikael. Nu har du et dokument hvor der står ”Næste post” på alle dine etiketter.
Klik ”Indsæt fletfelter” i menuen, vælg en efter en de oplysninger fra din liste, som du skal have med på etiketten. Virksomhedens navn, vejnavn, postnummer og by. Du kan flytte de enkelte dele rundt på din etiket indtil det ligner en adresse. Så klikker du ”afslut og flet” i menu og vælger ”Rediger enkelte dokumenter”. Du kan nu vælge alle på din liste eller fra et nummer til et andet på din liste (Det sidste er faktisk smart hvis man ønsker et bestem udsnit af listen) nu har du din liste på etiketter og kan trykke på print.

4: Print salgsbrevene, sæt et visitkort fast til hvert brev med et papirklips og pak kuverten.
Man kan få klistermærker til b-post på posthuset – det ser lidt bedre ud end et stort B med kuglepen.